50 jaar Prodin

Prodin Business Solutions bestaat 50 jaareen mooie aanleiding een artikel te laten schrijven door ICT Journalist
Ferdi den Bakker die daarvoor verschillende collega’s heeft geïnterviewd.

Eigenzinnig, enerverend en innoverend

Prodin bestaat in 2025 vijftig jaar. Het is een gouden jubileum voor een enerverende periode van de ERP-leverancier. Van werken zonder eigen pc’s en de eerste Prodinapplicaties tot cloud en AI. Eén aspect bleef en blijft hetzelfde: een focus op het ontwikkelen en implementeren van stabiele en innovatieve technologie die bedrijfsprocessen bij klanten efficiënter maakt.  

Bureau Informa, Infostore Nederland, Inter Access, Prodin Business SolutionsDe vier namen vormen de basis van het moderne Prodineen Nederlandse ERP-leverancier die bedrijven bedient met branchespecifieke software die bedrijfsprocessen soepeler laat lopen, werknemers arbeid uit handen neemt en management het gewenste inzicht geeft. Prodin innoveert zonder processen onnodig te verstoren en dat doet het voor bedrijven actief op het gebied van seriematige- en configureerbare productieprocessen, ondernemingen in de handel en techniek, maar ook die zich bezighouden met service en onderhoud.

Een spannend boek

Het huidige ERP is het resultaat van decennia aan ervaring, van de opkomst van pc’s en Unix-systemen, meer aandacht voor service als verlengstuk van bedrijfssystemen, specialisatie in sector- en bedrijfsprocessen, implementaties in Nederland, Europa en Noord-Amerika en verzelfstandiging. De geschiedenis van Prodin leest als een spannend boek, met een happy end.

Belangrijke namen in 50 jaar Prodin ERP

Eigenlijk speelt elke medewerker een belangrijke rol, in dit specifieke verhaal over 50 jaar Prodin springen de volgende namen eruit: Wim van Halm (oprichter Bureau Informa), Henk van Heemskerk (oprichter van Prodin Business Solutions),
Melvin Versluis
 (huidige managing director), Patrick Aries (technisch directeur), Jochem Swierstra (business consultant Invex), Monique Aarts (developeren Pascal Verdiesen (consultant)Henk en Monique waren aanwezig bij de eerste stappen van ProdinHenk: “Vanaf begin jaren ’80 raakte ik door een implementatie betrokken bij het bedrijf, maar al snel bleek dat ik wel meer kon dan dat. Na een rol als consultant werd ik project- en kwaliteitsmanager en uiteindelijk directeur. Hoe ik op dat moment in het verhaal stond?” Hij glimlacht: “Ik had destijds al de vervelende eigenschap dat ik heel gedreven was en iets absoluut goed wilde doen.”

Eerste klant is nog steeds klant

Onder de vleugels van Infostore Nederland werkten er al 120 medewerkers bij het bedrijf.
Het belang van de servicedeskafdeling nam snel toeHenk: “In 1996 werd ik directeur van het nieuwe onderdeel Prodin, waarbij ‘Prod’ staat voor productie en ‘in’ voor Infostore. De voorloper van het Prodin ERP bestond toen overigens al, een applicatie die bij Brons Appingedam werd geïmplementeerd. Het bedrijf transformeerde in Control Seal International en is nog steeds Prodin ERP-gebruiker. Monique heeft in 1978 de basis gelegd voor de eerste versie van Prodin.

Periode van snelle groei

Melvin nam het stokje in 2020 over van Henk. Sinds zijn start als managing director is Prodin hard gegroeid. Melvin: “Waar Henk in het verleden hier en daar een gat dichtliep als we iemand tekort kwamen, wil ik elke sleutelpositie dubbel bezet hebben.
Dat lukt goed en misschien 
komt dit ook wel omdat wij zo’n mooi team hebben met ervaren en betrokken mensen.”
Het is Melvins 
ambitie om het ontwikkelteam uit te breiden, het supportteam uit te bouwen en de klantenbase te verbreden. “Daar moet je als organisatie op inspelen. Het is iets waar ik veel tijd in steek, maar tegelijkertijd vind ik het fantastisch om nauw bij projecten betrokken te zijn. Misschien lijk ik wat dat betreft wel meer op Henk dan ik eerder dacht. Overigens zag ik mezelf toen ik hier binnen kwam als financieel consultant ook niet uitgroeien tot directeur.” 
 

Stoomlijnen klantprocessen

Ruim drie decennia geleden liep Patrick aan het eind van zijn studie stage bij een Prodin-klant, stapte na de studie over naar Prodin en ging er niet meer weg. Zijn start bij het bedrijf viel samen met de overgang van een systeemhuis (Inter Access) naar een onderneming die software ontwikkelt. “Nog steeds maken we vooral oplossingen voor het stroomlijnen van de klantprocessen. De focus ligt op functionaliteit, iets wat we altijd ontwikkelen door er klanten bij te betrekken.” In de komende jaren ziet Patrick een grote rol weggelegd voor AI. “Dus zoeken we op dat gebied naar praktische toepassingen voor klanten,
we gaan de technologie 
embedden in Prodin. Ideeën van klanten zijn daarbij absoluut welkom, zolang dezelfde klant er iets aan heeft en het systeem stabiel is en blijft.” Overigens zie ik Prodin in de komende jaren ook in meer landen voet aan de grond krijgen.
 

Invex ERP voor de metaalbranche

Prodin levert niet alleen het eigen Prodin ERP, maar aanvullend ook Invex ERP, specifiek ontwikkeld voor de metaalindustrie.
Dit van oorsprong Canadese systeem is volgens Jochem ‘
speciaal ontwikkeld voor de unieke processen en uitdagingen binnen de metaalbranche’. “Met deze software sluiten we aan op bedrijven van een tot meer dan tien vestigingen die veel handelingen tussen vestigingen uitvoeren, over complexe bedrijfsstructuren beschikken en met verschillende valuta werken. Dat aangevuld met zaken als beheren van toleranties, certificaten en uitgebreide traceerbaarheid van materialen is essentieel en bij Invex 
out-of-
the-box beschikbaar.” 
 

Jochem houdt zich binnen Prodin al twintig jaar bezig met Invex. “Hoe specifiek ook, er komen dankzij nieuwe tech en AI meer mogelijkheden op ons af. Waar ik vooral naar streef is om deze innovaties generiek toepasbaar te maken, zodat het verhaal van klanten verwerkt is in nieuwe releases die de standaard van Invex en dus ook Prodin, verbreden.”

Beeldscherm en modem op keukentafel

Monique heeft het bedrijf bijzondere stappen zien zetten sinds haar entree decennia geleden: “In de begindagen gingen we naar HP toe om te programmeren. Werken met eigen computers was niet mogelijk, dus huurden we die.” Een opleiding tot programmeur had ze bij de start niet, wel een goede wiskundige studie. Ze omschrijft zichzelf als ‘een van de eerste telewerkers’. “Ik had een beeldscherm en modem en sloot die aan op een pc van Infostore. Ga dat maar eens uitleggen aan mensen! Ik wist niet beter, er stond gewoon zo’n ding op tafel.” Inmiddels is ze doorgegroeid tot backend programmeur. “Ik ben vooral trots op de MRP-functie binnen Prodin die ik heb ontwikkeld. Daar komt veel logica bij kijken, mijn sterke kant. De basis daarvan staat nog steeds, de voorkant is uiteraard wel volledig modern. We doen vrijwel alles zelf, dat maakt ons uniek.”  

Van kleine aanpassing tot tijdwinst

Software is één kant van het verhaal, klanten vormen de andere kant. Consultants zijn de schakel tussen beide elementen.
Die rol is Pascal toevertrouwd. Hij is een kleine twee jaar geleden bij Prodin aan de slag gegaan. “In tegenstelling tot bij vorige werkgevers heb ik bij Prodin echt invloed op waarmee klanten geholpen zijn. Dat komt door ons eigen ontwikkelteam, wat de software configureerbaar maakt. Dit is ook wat een goede consultant moet doen, vind ik. Luisteren en uitzoeken hoe een uitdaging primair met de huidige techniek is op te lossen en aanvullend laten zien hoe een aanpassing in de basissoftware bijvoorbeeld leidt tot tijdwinst.” Bij het creëren van oplossingen staat de mens centraal. “Mensen moeten met systemen werken. Daarnaast moet je altijd weten waarom een klant iets wel of niet wil.”

Toekomst

De vijf decennia Prodin zijn voorbij gevlogen. Duidelijk is dat ook voor de komende decennia de focus blijft liggen op het efficiënter maken van inkoop-, productie-, verkoop- en onderhoudsprocessen bij klanten. Melvin: “Dat is waar we goed in zijn én het is iets wat veel ERP-leveranciers niet tegelijk kunnen aanbieden. Op dit moment groeien we hard, zijn we in transitie. AI zal op steeds meer manieren een plek krijgen binnen de software, ter ondersteuning, bij de ontwikkeling van nieuwe functies en bij het verwerken van orders. Tegelijkertijd bewaken we de Prodincultuur en willen we nauw samenwerken met klanten, want daar draait het onder aan de streep om.”