Handleiding

Kiescode

Omschrijving

3833

Onderhoudsplanning

 

De onderhoudsplanning voert u uit met behulp van een grafische presentatie van het uit te voeren onderhoud. De basis voor de onderhoudsplanning is het onderhoudschema van servicecontracten. U heeft direct inzicht in zowel het nog te plannen onderhoud als het reeds gepland of uitgevoerde onderhoud.

 

Onderstaand vindt u een voorbeeld van de grafische onderhoudsplanning.

 

 

 

Het beeldscherm is opgebouwd uit de onderstaande vier secties.

 

Sectie

Toelichting

Servicecontracten

Hier presenteert Prodin de servicecontracten waarvoor in de gepresenteerde maanden minimaal één onderhoudsbeurt in het onderhoudsplan is opgenomen. Prodin presenteert de contracten op volgorde van de naam van het installatie-adres en presenteert per contract de naam en woonplaats van het installatie-adres.

 

Door te dubbelklikken op een servicecontract start u de stamgegevens van het betreffende servicecontract op.

Maanden

Prodin presenteert hier de door u geselecteerde maanden en de stapgrootte (in uren) waarin de tijdsduur van de onderhoudsbeurt wordt gepresenteerd. Zowel het aantal gepresenteerde maanden als de stapgrootte stelt u in bij het filter.

Onderhoudsbeurten

In deze sectie krijgt u een grafische presentatie van de door u geselecteerde gegevens.

  • De servicebeurten uit het onderhoudsplan zijn gevisualiseerd middels balken in een vijftal kleuren (zie legenda).
  • De lengte van de onderhoudsbeurt visualiseert de geplande tijdsduur van de onderhoudsbeurt.

 

Bediening

  • Door te dubbelklikken op de onderhoudsbeurt krijgt u de detailgegevens van de gekoppelde service-order te zien.
  • Het verschuiven van onderhoudsbeurten doet  u middels het bekende 'drag-and-drop'-mechanisme. U kunt alleen de onderhoudsbeurten met status 'Geen SO' verschuiven.
  • Met de rechter muisknop krijgt u een pop-up waarmee de onderstaande extra functies beschikbaar zijn:

 

Genereren SO

Hiermee genereert u direct een service-order voor de betreffende onderhoudsbeurt. Als omschrijving van de service-order gebruikt Prodin de omschrijving van de onderhoudsbeurt.

Genereren en wijzigen SO

Als 'Genereren SO', maar nu start Prodin direct de stamgegevens van de service-order op.

Genereren en plannen SO

Als 'Genereren SO', maar nu start Prodin direct de bedrijfsagenda op zodat u de service-order kunt plannen.

 

Legenda

Prodin onderscheidt vijf statussen van de onderhoudsbeurt die direct gekoppeld zijn aan de status van de service-order. Om de herkenning verder te vergroten, presenteert Prodin een tekst in de balk die u beheert in de stamgegevens van de services.

Buttons

 

Button

Toelichting

Genereer SO

Hiermee kunt u in één keer service-orders voor alle onderhoudsbeurten in één maand genereren en direct plannen bij een monteur. De afhandeling vindt plaats in drie stappen.

 

Selecteren onderhoudsbeurten

In een pop-up venster selecteert u de onderhoudsbeurten waarvoor u een service-order wilt genereren. U geeft hier ook aan of Prodin de service-orders automatisch bij een servicemonteur moet plannen. Uiteraard selecteert Prodin alleen de onderhoudsbeurten waarvoor nog geen service-order is gegenereerd.

 

Genereren service-orders

Het genereren van service-order werkt conform het genereren van service-orders via de rechter muisknop.

 

Plannen van monteur(s)

Indien u gekozen heeft om de service-orders direct in te plannen, voert Prodin dit volledig automatisch voor u uit. Prodin verwerkt de servicecontracten op dezelfde volgorde als deze op uw scherm staan (sectie 'servicecontracten').

 

Het plannen van een monteur voor een geselecteerd contract gaat in twee stappen:

  • Selecteer de servicemonteurs die in aanmerking komen om het onderhoud voor dit contract uit te voeren.
  • In de stamgegevens van de monteur is aangegeven dat hij/zij onderhoud mag uitvoeren en bovendien zijn er werktijden vastgelegd.
  • De monteur is actief in het rayon waar het installatie-adres zich in bevindt.
  • Plan één van de monteurs
  • Uitgangspunt bij het plannen van de monteurs is dat het onderhoud zo snel mogelijk na het begin van de maand wordt uitgevoerd.
  • Bij de inzet van een monteur houdt Prodin uiteraard rekening met de agenda van de monteur. De plantijd van de onderhoudsbeurt en reistijd moet binnen de werktijd van de monteur passen. Prodin houdt hierbij geen rekening met eventuele pauzes.
  • Prodin houdt rekening met een standaard reistijd die u vastlegt in de serviceconstanten. Als het onderhoud als eerste werk (dus op de begintijd van de monteur) wordt ingepland, houdt Prodin geen rekening met de reistijd).

 

Indien er geen monteur in aanmerking komt om het onderhoud uit te voeren in de geselecteerde maand dan plant Prodin de service-order niet. U herkent dit direct aan de kleur van de balken in de grafische visualisatie.

Filter

Met het filter selecteert u enerzijds de onderhoudsbeurten en contracten die u gepresenteerd wilt hebben en anderzijds stelt u de presentatiewijze in.

 

Horizon

De horizon is bedoeld om de maanden te selecteren waar Prodin naar moet 'kijken'. U kunt alleen de maanden presenteren die binnen de horizon vallen.

 

Default is de actuele maand t/m twee maanden verder (bv. 2005-03 t/m 2005-05).

Stapgrootte (uren)

Hiermee stelt u de stapgrootte (sectie 'maanden') in waarmee Prodin de tijdsduur van de onderhoudsbeurt presenteert.

 

Default is de stapgrootte 4 uur.

Zichtbare maanden

Hiermee geeft u aan hoeveel maanden Prodin in de sectie 'maanden' moet presenteren. De eerste maand die Prodin presenteert is altijd de eerste maand van de horizon.

 

Default is drie zichtbare maanden.

Servicerayon

Hiermee selecteert u alle contracten waarvan het installatie-adres binnen de geselecteerde servicerayons valt.

 

Default zijn alle servicerayons geselecteerd.

Status

Hiermee selecteert u de onderhoudsbeurten die Prodin moet presenteren (zie de legenda voor de statussen).

 

Default zijn alle statussen geselecteerd.

 

Met de 'Reset'-button in het filter vult Prodin automatisch voor u de default waarden in.

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © 2001 - 2023, Prodin Business Solutions B.V., All rights reserved