Verkoopfacturen - termijnen

Meer over verkoopfacturen ...

 

Proces Visualisatie

 

 

Procesbeschrijving

Termijnfacturen bieden u de mogelijkheid om de facturering (en betaling) van een verkooporder los te koppelen van de daadwerkelijke levering van de artikelen en/of diensten. Bovendien heeft u de mogelijkheid om één verkooporder in meerdere termijnen te factureren. U legt de afgesproken termijnen vast in het termijnschema van de verkooporder. Na de daadwerkelijke levering genereert Prodin een zogenaamde proforma factuur. Deze factuur is identiek aan een 'factuur na levering', maar krijgt uiteraard geen factuurnummer en komt ook niet in de openstaande posten. In de financiële constanten stelt u in of u per levering een proforma factuur wilt hebben of één proforma factuur nadat de verkooporder volledig geleverd is.

 

Uitgangspunt is dat de betalingsconditie bepaalt of termijnfacturering van toepassing is. U geeft dit in de stamgegevens van de betalingsconditie aan bij het tijdstip van facturering. Dit betekent concreet dat u voor betaling na 30 dagen twee betalingscondities aanmaakt, bijvoorbeeld '30 dagen netto' en '30 dagen netto, facturering via termijnen'.

 

De standaard termijnschema's die uw bedrijf hanteert, beheert u vanuit een aparte kiescode. Bij het vastleggen van het termijnschema voor een specifieke verkooporder vraagt Prodin welk standaard termijnschema u wilt gebruiken. Als betalingsconditie van de termijnen neemt Prodin automatisch de 'termijn'-betalingsconditie die is vastgelegd in de stamgegevens van de betalingsconditie van de verkooporder over. U heeft nog de mogelijkheid om het termijnschema handmatig aan te passen.

 

U factureert een termijn door deze vrij te geven voor facturering in het termijnschema van de verkooporder en hierna de factureren te genereren (direct vanuit het termijnschema of vanuit het menu).

 

Een termijnfactuur kunt u op de onderstaande manieren afrekenen:

 

Afrekenwijze

Toelichting

Op rekening

U factureert de termijnen met een vooraf afgesproken betalingstermijn. Deze afrekenwijze wordt in de praktijk vaak gebruikt voor meer projectmatige verkopen (bv. de levering en installatie van een klantspecifiek product). Een mooi praktijkvoorbeeld van een termijnschema is:

  • 30% bij opdracht
  • 60% bij levering
  • 10% bij ingebruikname

Kassa

Deze afrekenwijze is speciaal bedoeld voor aanbetalingen aan de kassa. Meer ...

 

Meer over afwijkende factuurdebiteur bij termijnen ..

Meer over factuurnummering termijnen ...

Meer over omzet en kostprijs bij termijnen ...

 

Activeren functionaliteit

Termijnfacturering activeert u simpelweg door de stamgegevens van de betalingscondities correct in te stellen. De mogelijkheid om een verkooporder aan verschillende factuurdebiteuren te factureren activeert u in de financiële constanten.

 

 

 

 

 

Copyright © 2001 - 2023, Prodin Business Solutions B.V., All rights reserved