Handleiding

Kiescode

Omschrijving

9770

Serviceconstanten

 

De kiescode is opgebouwd uit de onderstaande tabbladen:

Constanten 1

Constanten 2

Servicemeldingen

Mobile Field Service

Statusafhandeling

 

 

Tabblad 'Constanten 1'

 

Rubriek

Toelichting

 

Algemeen

Teleenheid uren

De teleenheid voor uren.

Uurcode reistijd

Meer over reistijd en kilometers ...

Kostencd kilometers

Tarief kilometers

Uurnotatie

De uurnotatie heeft betrekking op de ingave en presentatie van de uren binnen de Prodin-P3 servicemodule. U heeft de keuze uit uren:minuten en decimale uren.

Laatste toewijzingsnr.

 

Sjabloon relatie

Bij de serienummerkoppeling met verkoop wordt deze relatie gebruikt bij het genereren van nieuwe installatie-adressen.

Factureren vanuit SO

Hiermee geeft u aan of het mogelijk is om vanuit de registratie de betreffende service-order klaar te zetten voor facturering (concreet betekent dit dat de button 'Factureren' wel of niet beschikbaar komt). Afhankelijk van de instelling van de rubriek 'Factureren' genereert Prodin eventueel ook direct de factuur.

 

Meer over factureren servicemeldingen ...

Meer over factureren servicecontracten ...

Meer over factureren verkoop met dienstverlening ...

Factureren

Op het moment dat u een service-order klaar zet voor facturering, heeft u de mogelijkheid om direct de factuur te genereren (= direct factureren) of om alleen de verkooporder te genereren en de facturering te laten meelopen in de reguliere factuurrun (= alleen klaarzetten).

 

Servicecontracten

Ordersoort verkooporder

Voor het factureren van service-orders en servicecontracten genereert Prodin verkooporders met de bijbehorende factuurrecords. De verkooporder krijgt de hier vastgelegde ordersoort.

 

Meer over factureren servicecontracten ...

Direct factureren factuuradviezen

Met deze code geeft u aan of u direct de facturen wilt genereren bij het factureren van servicecontracten of dat u de facturen alleen klaarzet zodat ze in de reguliere factureringsrun worden meegenomen.

 

Meer over factureren servicecontracten ...

Kostprijs registreren

Hiermee geeft u aan of het mogelijk is om een kostprijs te registreren en te journaliseren.

 

Voorrijkosten

Kostencode

Meer over voorrijkosten ...

Tarief  
Berekenwijze  
Niet berekenen vanaf  

 

Naamgeving checklisten

Naamgeving

Meer over checklisten ...

Prefix PDF
Prefix intern objectnr.

 

Verkoop serienummers

Objectnr. klant in VO Meer ...

 

 

Tabblad 'Constanten 2'

 

Rubriek

Toelichting

 

Onderhoudsplanning

Standaard reistijd

Bij het automatisch inplannen van preventief onderhoud plant Prodin deze reistijd tussen twee afspraken van de servicemonteur.

 

Monteursplanning

Minimum plantijd

Dit is de minimale tijd die Prodin per agenda-item inplant voor zowel service-orders als taken.

 

Service-orders

Ordergericht inkopen

Meer over ordergerichte inkopen voor service-orders ...

Afhandelen SO indien artikel in factuurcontrole

Altijd automatisch nummeren

Bij het genereren van een service-order vanuit een verkooporder of servicecontract kent Prodin een automatisch nummer toe aan de service-order. Met deze rubriek kunt u instellen om handmatig een nummer toe te kennen.

Tariefafspraken

Meer ...

Uitbesteden werkzaamheden

Meer over uitbesteden van werkzaamheden ...

 

U kunt deze rubriek wijzigen, indien:

  • Er geen dienst bij de rubriek 'Reparatie uitbesteden' is vastgelegd;
  • Uitbesteden bij geen enkele dienst geactiveerd is.

 

Bevestigen uitgevoerde werkzaamheden

Van toepassing

Prodin biedt u de mogelijkheid om de uitgevoerde werkzaamheden op twee manieren te bevestigen aan de klant:

  • Geavanceerd. Meer ...
  • Eenvoudig. Deze variant omvat uitsluitend het genereren van een document (vanuit de registratie) met hierop alle geregistreerde werkzaamheden.

 

De overige rubrieken betreffende het bevestigen van werkzaamheden hebben betrekking op de geavanceerde afhandeling.

Automatisch bevestigen

Hiermee geeft u aan of het automatisch bevestigen vanuit Mobile Field Service van toepassing is en wat de afzender is van de betreffende e-mail (bv. servicedesk@uwbedrijf.nl).

Afzender automatische mail

Onderwerp mail

Bij het bevestigen via de mail (handmatig en/of automatisch) geeft u hier aan wat het onderwerp en de 'body text' van de betreffende mail moet zijn. Dit zijn vaste teksten. De tekst bevestiging verwijst naar een algemeen tekstblok.

Tekst bevestiging

Taaksoort

Instellingen van de taak die gegenereerd wordt bij het automatisch bevestigen indien er geen e-mail adressen bekend zijn.

Groep

Taakomschrijving

Bevestigen verplicht

Hiermee geeft u aan of de werkzaamheden pas gefactureerd kunnen worden nadat deze bevestigd zijn.

Bijlage electronische factuur

Meer over electronische facturen ...

 

Tabblad 'Servicemeldingen'

 

Rubriek

Toelichting

 

Algemeen

Registratiewijze melder

Prodin biedt u de mogelijkheid om bij servicemeldingen te registreren door wie de melding is gemaakt. Met de rubriek stelt u in op welke manier u dit registreert:

  • Met de optie 'Contactpersoon' registreert u de melder door selectie van een contactpersoon van het installatie-adres. Deze ingave is vergelijkbaar met de contactpersoon op het installatie-adres (die uiteraard niet de melder hoeft te zijn). Deze optie wordt in de praktijk met name gebruikt indien u alleen toestaat dat 'gecertificeerde' medewerkers meldingen kunnen aanmelden.
  • Met de optie 'Tekst' registreert u de melder door ingave van een tekstregel. Deze optie wordt in de praktijk met name gebruikt indien meldingen door alle medewerkers op het installatie-adres aangemeld mogen worden. Op deze manier hoeft u niet al deze medewerkers als contactpersoon in Prodin op te nemen.

Diagnoses

Meer ...

Default prioriteit

Bij het aanleggen van een nieuwe servicemelding krijgt deze de hier vastgelegde prioriteit.

Factureringsvariant

Meer over factureren servicemeldingen ...

Objectsoort geen serienummer

Indien bij een servicemelding een artikelnummer wordt gebruikt waarbij geen serienummering van toepassing is, gebruikt Prodin de hier vastgelegde objectsoort om de verdere afhandeling te bepalen.

Default meldingssoort

Indien bij een servicemelding geen objectsoort is ingegeven, gebruikt Prodin de hier vastgelegde meldingssoort als default voor de servicemelding.

 

Reparaties

Ontv.bon defect artikel

Hiermee geeft u aan of u een ontvangstbon wilt genereren bij de ontvangst van een defect artikel van de klant. Dit is uiteraard alleen van toepassing voor reparaties. Meer ...

Ordersoort verkooporder

De ordersoort moet van het type 'Standaard order' zijn. Wij adviseren u om ordersoort '23' te gebruiken. De 'Ready to Work'-inrichting van Prodin is hierop gebaseerd.

 

Meer over factureren servicemeldingen ...

Prijslijst retour artikel

Voor de prijsbepaling van het retour artikel naar de klant gebruikt Prodin de prijs uit de hier vastgelegde prijslijst. Indien u hier geen prijslijst vastlegt, gebruikt Prodin de netto verkoopprijs conform de reguliere verkoopprijs en -korting bepaling.

Verzendingen genereren

Voor het verzenden van reparaties naar de leverancier genereert Prodin automatisch verzendnummers. U heeft daarnaast de mogelijkheid om de documenten direct te genereren of het beheerscherm van de verzendingen te starten.

Uurcode uitbesteding

De dienst die Prodin gebruikt voor het uitbesteden van reparaties. In de stamgegevens van de betreffende dienst moet uitbesteden geactiveerd zijn.

 

De rubriek is alleen beschikbaar indien uitbesteden van werkzaamheden geactiveerd is.

Inkoopprijs leverancier

De inkoopprijs van een reparatie kunt u handmatig ingeven per reparatie (Prodin vult in dit geval automatisch 0 in) of u kunt automatisch de inkoopprijs van het artikel overnemen uit de inkoopggevens van de betreffende leverancier (is deze niet aanwezig, dan vult Prodin 0 in).

 

Het automatisch overnemen van de inkoopprijs is met name geschikt voor het omruilen van artikelen bij de leverancier in plaats van het daadwerkelijk laten repareren.

Factureren vanuit melding

Hiermee geeft u aan of het mogelijk is om een reparatie direct vanuit de melding klaar te zetten voor facturering. Afhankelijk van de instelling van de rubriek 'Factureren' op het tabblad 'Constanten 1' wordt eventueel ook direct de factuur gegenereerd.

 

Indien u gebruik maakt van balieverkoop heeft u bovendien de mogelijkheid om reparaties aan de kassa af te rekenen. Bij deze variant worden de meldingen altijd klaargezet en direct het kassascherm opgestart voor de betreffende melding.

 

Meer over factureren servicemeldingen ...

Altijd bevestigen  
Default reparatie-artikel

Meer over reparaties zonder artikelnummer ...

 

Storingen

Ordersoort verkooporder

Meer over factureren servicemeldingen ...

 

 

Tabblad 'Mobile Field Service'

 

Meer over Mobile Field Service ...

 

Rubriek

Toelichting

 

Mobile Field Service

Horizon service-orders

In de agenda van de monteur presenteert Prodin alle bij de betreffende monteur geplande service-orders die binnen deze horizon vallen. Prodin berekent de horizon op basis van de systeemdatum plus het hier ingevulde aantal dagen.

Alleen agenda t/m

 

Aantal servicemeldingen

Het aantal servicemeldingen dat als historie beschikbaar is op het mobiele device van de servicemonteur.

Overnemen VC

Hiermee geeft u aan of de MFS applicatie automatisch de uren en materialen uit de voorcalculatie moet overnemen als registratie.

Meldingssoort

Indien vanuit MFS een nieuwe melding wordt aangemaakt door de monteur, krijgt de melding deze meldingssoort. Alleen meldingssoorten met de soort afhandeling 'Storing' zijn mogelijk.

 

Digitale handtekening

Type document

De digitale handtekening van de klant neemt Prodin op in het dossier van de service-order. In de centrale documententabel neemt Prodin het document met deze gegevens op.

 

Meer over documentbeheer ...

Status

Dossier omschrijving

Tekst ondertekening

Meer over digitale werkbon ...

 

De rubriek verwijst naar een algemeen tekstblok.

 

Aanmaak taak

Taaksoort

Meer over aanmaak taken ...

Groep

Taak omschrijving

 

Retourneren vervangen serienummer

Van toepassing

Meer ...

 

Bij de geselecteerde storingscode moet minimaal één oplossingscode zijn vastgelegd met de soort oplossing 'Alleen retourzending'. Meer over storingscodes en oplossingen ...

Omschrijving

Storingscode

 

BackOffice services

Locatie DMZ

De wijze waarop de DMZ benaderd kan worden vanaf de Prodin server. Bijvoorbeeld:

  • \\Servernaam\MFS\
  • \\172.78.1.2\MFS\

Interval agenda

Interval waarmee de Prodin server de agenda's van de monteurs klaarzet in de DMZ en registraties inleest vanuit de DMZ.

Interval registratie

Servicenaam agenda

De naam van de Windows service voor resp. het klaarzetten van de agenda's en het inlezen van de registraties.

Servicenaam registraties

Domein (services)

De credentials waarmee beide services gestart worden. Het daadwerkelijk starten en stoppen van de services doet u via de systeembezetting.

User (services)

Password (services)

 

 

Tabblad 'Statusafhandeling'

 

Meer over statusafhandeling servicemeldingen ...

 

Prodin zet de status van de servicemelding naar 'Afgehandeld' zodra alle service-orders die aan de betreffende melding zijn gekoppeld, zijn afgehandeld.

 

Rubriek

Toelichting

 

Eigen status storingen

Nieuwe melding

Deze eigen statussen zijn alleen van toepassing voor servicemeldingen van de soort 'Storing'.

Offerte uitgebracht

Service-order gepland

Service-order uit planning

Werk gereed

Afgehandeld

Niet uitvoeren

 

Algemeen

Via MFS gegenereerd

Deze eigen statussen zijn alleen van toepassing voor servicemeldingen van de soort 'Storing' en 'Reparatie'.

Autorisatie aangevraagd

Geautoriseerd

RMA

 

Eigen status reparaties

Nieuwe melding

Deze eigen statussen zijn alleen van toepassing voor servicemeldingen van de soort 'Reparatie'.

Offerte uitgebracht

Service-order gepland

Service-order uit planning

Werk gereed

Afgehandeld

Niet uitvoeren

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © 2001 - 2023, Prodin Business Solutions B.V., All rights reserved